Einde VT3
De data-experts hebben de sectortijden weer eens geanalyseerd en voorspellen dat Max Verstappen tot wel een halve seconde minder rap is dan Valtteri Bottas en Lewis Hamilton. De Fin sluit VT3 ook als snelste af.
Bedankt voor het volgen van dit liveblog en heel graag tot later vanmiddag, als we vanaf 15.00 uur gaan kwalificeren!Vier minuten voor het einde is daar een nieuwe poging van Verstappen. Op verse softs komt hij tot P3 in 1.22,651. Nog altijd een heel stuk minder rap dan de Mercedes-concurrentie dus...
De Mercedessen zetten nog maar even aan, met nog iets minder dan 10 minuten op de klok. Bottas zet hem in 1.22,310 op P1, vlak voor zijn teamgenoot.
Leclerc met een missertje in de eerste sector. Hij spint.
Er schijnt volgens Sky Sports weer een probleempje te zijn met de achtervleugel bij Verstappen. Adrian Newey is zelf een kijkje komen nemen.
Argwaan bij Hamilton, wanneer hij te horen krijgt dat Verstappen voorlopig 31 honderdsten sneller is. 'Hebben ze dan iets aan de vleugel veranderd?'
Even later gaan de Mercedessen dan toch weer harder. En flink ook: 1.22,573 voor Bottas en 1.22,655 voor Hamilton. Verstappen komt even later niet eens dichtbij: 1.22,985.Het geluid wordt even opgeschroefd wanneer Verstappen aanzet voor zijn eerste snelle ronde. Hij is paars in sector 1, verliest wat terrein in sector 2 en komt uiteindelijk toch op P1 uit: 1.23,121.
Kijkend naar de achtervleugel beweegt die zeker nog wel, maar het klapperen is al een stuk minder dan gisteren.Hamilton naar de toptijd met paars in alle sectoren: 1.23,152.
En daar maakt ook Verstappen zijn entree op een nieuwe rode banden.De eerste spin van de dag komt op naam van Gasly. Door dat setje softs kan een streep.
Daar is Alonso voor P1 op mediums: 1.23,904. Dat wil wel zeggen dat de poletijd nog véél lager gaat liggen.
Vanzelfsprekend klokken de W12's meteen de beste tijden. Hamilton grijpt voorlopig P1 met 1.23,950.
Ook Pérez zet nu aan voor een vliegende ronde, Verstappen staat nog binnen. De Mexicaan moet zijn rondje vervolgens afbreken als hij veel te wijd gaat in de derde sector.Daar hebben we de Mercedessen, tweemaal met softs onder de auto. Er lijkt na een kwartier nu wat schot in de zaak te komen, meer coureurs komen naar buiten.
Het menselijke Red Bull-schild is overigens opgetrokken in de pitbox van Max. Wellicht kan ook de Nederlander er zo aan beginnen, al valt het qua actie nog wat tegen.
Die andere Haas, Schumacher, is momenteel de enige coureur op de baan.
Maar daar komt even later alweer verandering in, want daar is Ocon. Beide heren openen hun dag op mediums.Terwijl de baan alweer vrijgegeven is, zijn ze in beide Red Bull-garages nog altijd bezig. Heeft het wellicht iets te maken met de flapperende achtervleugel?
Rode vlag
Mazepin is de pitstraat nog niet uit, of hij moet zijn Haas alweer stoppen. Die auto moet daar weg, dus we hebben even code rood.
'De motor klonk niet goed', aldus de Rus, die gisteren VT2 al moest skippen omdat zijn chassis vervangen moest worden.Start VT1
We zijn los voor Q3!
De kijker mag niet zien wat er precies aan de auto van Max Verstappen wordt gedaan. Terwijl een deel van de monteurs aan het sleutelen is, blokkeert de rest het zicht.
Verbeterpunten voor titelkandidaten
Max Verstappen was nog niet helemaal tevreden gisteren. ,,Het is nog lastig te zeggen, met deze auto's is het lastig om elkaar te volgen maar over één rondje zal het wel gaan. Het is nog een beetje vroeg om te zeggen of we voor de winst of pole position kunnen gaan. Laten we morgen afwachten. Omdat de baan nog zo nieuw voor ons is, zijn er nog veel dingen waar we naar moeten kijken.”
Gelukkig voor de Nederlander zat zijn grote rivaal Lewis Hamilton er ook nog niet helemaal bij vooraan. De Brit direct na VT2: ,,Ik weet niet eens hoe groot het gat is, maar ik zit er fors achter. Ik ben een beetje traag, dat moet ik vanavond uit zien te vogelen."© AFP Hoogtepunten
De dag van gisteren. Max Verstappen eindigde bovenaan de tijdenlijst in VT1, Valtteri Bottas was by far de snelste in VT2. Hier nog even de hoogtepunten van de tweede training, die net als de kwalificatie later vandaag en de race van morgen onder kunstlicht werd verreden.