Einde VT2
Daarmee komt dus enkele minuten eerder dan verwacht een einde aan deze middagtraining op Imola. Valtteri Bottas en Lewis Hamilton waren het snelst, maar zijn op softs nog niet tot het uiterste gegaan. Pierre Gasly staat er goed bij en na zijn uitvalbeurt is Verstappen teruggevallen naar P14. Red Bull Racing meldt dat het om een kapotte aandrijfas zou gaan.
We sluiten dit liveblog nu af. Bedankt voor het volgen en heel graag tot morgen, als om 11.00 uur nog een getraind wordt voor de kwalificatie van 14.00 uur!Code rood
Leclerc in de muur! 'I was pushing quite a bit', aldus de Monegask die hem al voor de apex kwijt is en met zijn Ferrari de muur raakt op betrekkelijk lage snelheid.
De sessie wordt niet meer hervat krijgen we door.De meeste coureurs zijn momenteel bezig aan een wat langere run op softs of mediums. Daardoor zien we al een tijdje geen verbeteringen meer.
Een bumpy ride voor Alonso, die vol over de gele 'broodjes' gaat.
Met een kwartier te gaan is nagenoeg iedereen buiten. Enkel de twee Haas-coureurs staan binnen, net als uiteraard Max.
Na het uitvallen van Verstappen komt er in de kwalificatiesimulatie nu veel aan op Pérez bij Red Bull, maar hij kan nog niet overtuigen. Voorlopig de zesde tijd na een run op softs, terwijl bijvoorbeeld Bottas zijn snelste tijd op mediums reed.
De wagen van onze landgenoot is inmiddels trouwens bij het team gearriveerd. Ze hebben nog zo'n 25 minuten.Gasly heeft inmiddels een fraaie tijd op de klokken gezet: 1.15,629. Op acht honderdsten van Bottas staat hij daarmee op P3.
Hierbij de beelden van Verstappens uitvalbeurt...
Leclerc duikt onder de tijd van Bottas, maar krijgt dan te horen dat hij te wijd is gegaan in bocht 9. Die dekselse track limits...
Verstappen wordt in rap tempo teruggedrukt naar P10.Ondertussen gaat de training gewoon door zonder Verstappen. Bottas en Hamilton vinden we bovenaan de tijdenlijst terug, dik een seconde voor nummer 3 Sainz.
Problemen voor Verstappen
Verstappen gaat groen-paars, maar breekt zijn snelle ronde af nadat hij hard over de kerbs gaat en er duidelijk iets kapot ging bij de RB16B. 'Something snapped on the rear', aldus de Nederlander die zijn Red Bull op een veilige plek tot stilstand brengt. Iets mechanisch? Wat er precies aan de hand is zal later ongetwijfeld blijken.
De virtual safety car die hieruit volgde is alweer snel weg, Max loopt terug naar het team.Verstappen komt in zijn eerste vliegende ronde tot 1.16,999. Dat is voor nu P3 achter Leclerc en Hamilton.
Veel mediums in deze openingsfase. Ook Verstappen is inmiddels onderweg op deze compound.
Start VT2
Daar gaan we weer. Gaat Max Verstappen vanmiddag wel harder dan de Mercedessen in Imola? We komen er hier samen achter. Een aantal mannen komen meteen naar buiten, onder hen Esteban Ocon die vanochtend nog uitviel.
Minuut stilte
Tijdens de lunchpauze is bekend geworden dat er zondag voorafgaand aan de race een minuut stilte in acht zal worden genomen op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Dit heeft alles te maken met Fausto Gresini, die eerder dit jaar op 60-jarige leeftijd overleed aan de gevolgen van het coronavirus. De voormalig teambaas was geboren in Imola en F1-baas Stefano Domenicali zal enkele nabestaanden ontvangen. Ook de MotoGP heeft een moment van stilte aangekondigd.
Buon pomeriggio
Daar zijn we weer. Over iets meer dan een kwartier gaat de pitstraat open voor VT2, maar niet voordat we nog even naar de hoogtepunten van deze ochtend hebben gekeken. Hier lees je het verslag van een sessie vol oponthoud.
'No further action', dat is het verdict van de wedstrijdleiding omtrent het incident van Sergio Pérez en Esteban Ocon. De Red Bull-coureur raakte de Fransman, toen die van zijn gas ging. Om 12.30 uur moesten de twee zich komen verantwoorden en daar is dus niets uitgekomen.
,,Ocon verminderde vaart richting bocht 5 om Perez voorbij te laten en daarbij ging hij helemaal naar de binnenkant van die bocht. Perez was bezig aan een snelle ronde en beide coureurs kwamen tegelijk bij de apex aan, waarna ze elkaar licht raakten met de wielen", is de lezing van de wedstrijdleiding.Al met al is er voor de mannen van Alpine, Red Bull en nu ook Haas dus werk aan de winkel tijdens de lunchpauze. Mochten er nog updates zijn blijf je daarvan hier op de hoogte, anders heel graag weer tot rond de klok van 14.30 uur!
VT1 eindigt met rode vlag
Daar zijn de Mercedessen nog even in de slotminuut! Valtteri Bottas (1.16,564) en Lewis Hamilton (1.16,605) glippen net voorbij Max Verstappen (1.16,622). Daarmee zit deze training er ook meteen op.
... dachten we, want Mazepin maakt nog even een klapper vlak voor de ingang van de pitstraat! Hij komt op het grind en is de controle over zijn Haas kwijt. Het begint toch snel een vrij pijnlijk verhaal te worden voor hem.Groen-groen-paars voor Verstappen op de rode banden: 1.16,622 en een kleine drie tienden rapper dan Hamilton.
Hamilton met de snelste tijd: 1.16,892 en Verstappen dus naar P3.
Met nog 12 minuten te gaan komt de eerste auto weer het asfalt op. Het is Alonso in de enige overgebleven Alpine.
Hoe dan ook loopt de klok gewoon door. Nog 18 minuten, terwijl de Alpine van Ocon op de takelwagen wordt gehesen.
Code rood
Daar staat Pérez zonder band linksachter en nog geen 100 meter verderop zien we ook Ocon! Rode vlag, wat is hier gebeurd?
In de enige herhaling die we te zien krijgen, is de band van Pérez al stuk. Maar wat er dan precies met Ocon is gebeurd, wellicht al iets vlak daarvoor? Het is pure speculatie.Het was leuk zolang het duurde voor Monza-winnaar Gasly. Bottas lost hem af bovenaan de tijdenlijst: 1.17,396.
Niet veel later verbetert Verstappen zich naar 1.17,331, maar Sainz gaat alweer sneller.Kijk aan, Max is de volgende coureur die een uitstapje in het grind maakt. Hij sneed de Tamburello-bocht af.
Verstappen zit nu weer in een out lap, wellicht gaat hij zo iets doen aan zijn vierde tijd.Gasly heeft inmiddels de beste tijd overgenomen, terwijl Verstappen in de pitbox staat. Hij heeft 7 rondes op de teller, enkel Leclerc maakte nog minder meters.
Daar staat onze Japanse vriend Yuki Tsunoda plots in de grindbak. Net als Mazepin kan ook hij op eigen kracht verder.
Verstappen heeft 5 rondjes achter de rug op de harde band en we vinden hem voorlopig terug op P4: 1.18,939. Even later wordt dit 1.17,909 voor P3.
We kijken naar Fernando Alonso in de garage van Alpine. De Franse renstal heeft een paar aerodynamische verbeteringen doorgevoerd voor dit weekend, maar Alonso zelf vertelde dat de progressie vooral van hem zelf zou moeten komen. De ex-wereldkampioen was dus nog niet helemaal tevreden na zijn uitvalbeurt in de zandbak.
Nou daar staat de eerste wagen in het grind. Driemaal raden wie... het is inderdaad Nikita Mazepin. De Rus keert terug naar zijn team.
Ondertussen zien we ook Verstappen in actie, hij zit achter de Mercedessen.De meeste coureurs zijn al even buiten geweest voor een installatieronde en de eerste tijden verschijnen op het bord. Verstappen heeft nog geen haast.
Start VT1
De klok loopt voor de ochtendtraining op Imola! De verwachtingen zijn hooggespannen, hoe begint Max Verstappen aan het tweede GP-weekend? Dit uur komen we erachter.
Nog vijf minuten tot de start van VT1. Denk nog eens terug aan vorig jaar, toen er op vrijdag helemaal niet gereden werd en de teams alleen op zaterdag kort konden trainen. Dat is dit jaar anders, al zijn de trainingen natuurlijk wel iets ingekort.
Podcast
Rekent Max Verstappen dit weekend af met de ‘Italiaanse vloek’, als die er al is? Onze experts bespreken het in de nieuwste podcast!
Routekaartje
Hier is het routekaartje voor dit weekend. Een genadeloos rondje van een kleine 5 kilometer, tegen de klok in. Eén foutje kan meteen game over betekenen. En grindbakken, vooral daarom werd de baan vorig jaar bestempeld als 'oldskool'. Ook de namen van Roland Ratzenberger en Ayrton Senna zullen dit weekend vast weer een aantal keer worden aangehaald, zij verongelukten hier in 1994.
Voorbeschouwing
Bekijk ook zeker nog even de voorbeschouwing van de mannen van Pitsop. ,,Zo'n race als in Bahrein gaan we weer zien."
Max hét gespreksonderwerp
Geen coureur die in Imola zo vaak genoemd wordt als Max Verstappen. De wereld kijkt uit naar zijn tweede optreden, na de sterke opener in Bahrein. ,,Wij kunnen nóg beter… Mercedes ook, trouwens.” Lees hier het hele verhaal van onze verslaggever.
Buongiorno
Goedemorgen en welkom in dit liveblog voor de vrije trainingen bij de GP van Emilia-Romagna. Trekt Max Verstappen de lijn van Bahrein door op het befaamde Autodromo Enzo e Dino Ferrari van Imola? We gaan het dit weekend zien, te beginnen met VT1 om klokslag 11.00 uur!